پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251000
لازمه مديريت بازار پولي، هماهنگي با ابزار مالي کشور است/ نرخ سود تعييني بايد تحققي و عملياتي شود/ لزوم حذف بازار ثانويه بورس
تاریخ انتشار : 1400/07/17 09:42:10
نمایش : 1188
عبدالمجيد شيخي گفت: لازمه مديريت بازار پولي کشور در وهله اول، هماهنگي مديريت بازار پول با مديريت بازار سرمايه در کشور است، بدين معني که سياست‌هاي پولي و مالي به‌صورت هماهنگ اجرا شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحيلي پيرغار، عبدالمجيد شيخي، کارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رساني راه دانا؛ درباره انتخاب دکتر صالح‌آبادي براي رياست بانک مرکزي ايران اظهار کرد: لازمه مديريت بازار پولي کشور در وهله اول، هماهنگي مديريت بازار پول با مديريت بازار سرمايه در کشور است، بدين معني که سياست‌هاي پولي و مالي به‌صورت هماهنگ اجرا شوند.

مشکلات اقتصادي امروز به برداشت بي‌حدوحصر دولت روحاني از ذخاير ملي برمي‌گردد

وي توضيح داد: نظريه‌اي که اقتصاددانان وابسته به غرب مطرح مي‌کنند که بر اساس آن معتقدند که بانک مرکزي بايد مستقل عمل کند و به نحوي مصداق يک حاکميت مستقل و خودمختار، به شکل دولتي در درون دولت را داشته باشد، به‌طورقطع اشتباه است و اقتصاد مجموعه‌اي به‌هم‌پيوسته و درهم‌تنيده از تمام متغيرها در ارتباطي تنگاتنگ است. البته عامل اين باور غلط عملکرد بد بسياري از بانک‌ها و بانک مرکزي است که گاه سفره و خوان گسترده‌اي براي برداشت بي‌حدوحصر از ذخاير ملي آن هم، باب ميل دولت‌هاي بي‌کفايتي مثل دولت تدبير و اميد در ۸ سال گذشته شده را فراهم کرده‌اند.


تأمل آيت‌الله رئيسي در انتخاب رياست بانک مرکزي به واسطه حساسيت اين پست است

شيخي ادامه داد: نمي‌شود سياست‌هاي پولي و سياست‌هاي مالي، از هم مستقل عمل کنند و دولت بايد همگام و هم‌زمان با اصلاح سياست‌هاي مالي نسبت به اصلاح سياست‌هاي پولي اقدام کند و اين تأمل آيت‌الله رئيسي در انتخاب اين پُست حساس به همين دليل بوده. از ديدگاه ايشان رياست اين نهاد بايد بر دوش کسي باشد که در مسائل پولي و مالي تخصص داشته و معتقد به اقتصاد اسلامي باشد و سياست‌هاي پولي را در جهت هماهنگي با سياست‌هاي مالي به کار ببرد و با همکاري و همراهي آقاي خاندوزي قدم‌هاي مثبتي در سامان‌دهي نظام بانکي بردارند.


وي در ادامه با اشاره به خصوصيت‌هاي فردي دکتر صالح‌آبادي گفت: ايشان همانند نام خانوادگي‌شان شخصي صالح و پاک‌دست هستند که تحصيل‌کرده دانشگاه امام صادق (عليه‌السلام) و دانشگاه تهران بوده و فردي متدين بوده که از بدنه بازار سرمايه کار خود را آغاز کرده و باتوجه‌به مسئوليت‌هاي قبلي در بورس و بانک و داشتن مزيت اين آشنايي در کنار اعتقاد به اقتصاد اسلامي مي‌توانند قدم‌هاي خوبي براي سامان‌دهي بازار پولي کشور بردارند.

نرخ سود از حالت تعييني به حالت تحققي و عملياتي تغيير کند/لزوم حذف بازار ثانويه بورس

اين اقتصاددان گفت: نرخ سود" تعييني"، امروز به بلاي جان اقتصاد ما تبديل شده و بايد از حالت تعييني به حالت تحققي و عملياتي تغيير کند و در بازار سرمايه نيز بايد به‌گونه‌اي مديريت شود تا از بورس‌بازي در بازار ثانويه جلوگيري شود و بازار اوليه ملاک نقل و انتقالات سرمايه باشد؛ لذا بايد بازار ثانويه حذف شود و سپس مرجع خريدوفروش سهام، خود شرکت‌هاي پذيره‌نويسي شده باشند و نرخ سود نيز در بازار سرمايه بايد نرخ بازدهي واقعي سرمايه باشد.

عبدالمجيد شيخي توضيح داد: با استقرار نرخ سود تحققي در بازار پولي و نرخ بازدهي سرمايه در بازار سرمايه مشکل بازار پولي و مالي حل شده و براي رونق گرفتن يک از اين دو ديگري سقوط نخواهد کرد و لذا اين دو بازار به‌جاي تنازع فعلي مبتني بر الگوي ساعت شني، مکمل هم شده و مرز ظاهري بين هر دو برداشته مي‌شود.

وي گفت: اگر اين اصلاحات انجام شود اين تعادل در بازار ايجاد مي‌شود و دکتر صالح‌آبادي با پياده کردن نرخ سود تحققي در اجراي بانکداري اسلامي مي‌تواند قدم‌هاي مثبتي بردارد تا در کنار وزير اقتصاد که بايد تلاش کند بازار ثانويه را تعطيل کند تا بازار اوليه مرجع قرار گيرد و واسطه‌ها در اين ميان کاسته شوند و يک حاشيه سود منطقي در بازار شکل گيرد، مي‌توانند بازار پولي و مالي را به تراز برسانند.

انتهاي پيام
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html